onsdag 14 april 2010

Inlämingsfrågor

Vad är skillnaden på frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?
I Keyframes kan man placera skript, aktivera ljud, lägga till eller ändra innehållet på scenen.
Frames upprepar det som placerats i Keyframes och har inget eget innehåll. Med Frames markerar man hur många bildrutor som ska infogas i tidslinjen. För att göra förändringar vid en viss tidpunkt infogar man en Keyframe.

Vad gör kodsnutten "stop();"?
Stop-koden skrivs så att spelhuvudet ska stå still på tidslinjen. Kan användas då man vill att något ska hända då man klickar på exempelvis en knapp i sin flash.

Vad är ett instansnamn och vad används instansman till?
Instansnamn är det unika namn man döper t ex knappar, dynamiska texter, input-texter och andra objekt. Instansnamnet används sedan i kommandot för att objektet ska få önskad effekt.

Vad är skillnaden på .fla och .swf?
En FLA-fil är själva flashdokumentet. Det är där man kan göra alla ändringar och jobba med sin flash. En SWF-fil går inte att arbeta i. Den laddas upp från FLA-filen och är komprimerad.

När använder man shape tween?
När man ska skapa en forminterpolering används shape tween. På en Keyframe är en form placerad, i en ny Keyframe längre fram ändras formen. När man applicerar shape tween ändras innehållet stegvis i de bildrutor mellan dessa Keyframes.

När använder man motion tween?
Motion tween fungerar på liknande vis som shape tween men påverkar inte formen. Det som påverkas är poistion, storlek, proportion och infärgning.

Vad använder man mask-lager till?
Masklager används om man vill maskera någonting. Masklagret kopplas alltid till ett eller flera lager som är maskerade lager. Ritar man exempelvis en fylld cirkel i ett masklager visas bara det som finns under cirkeln i det maskerade lagret.

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?
Man kan med target_mc styra var movieclippet ska hamna med hjälp av x- och y-koordinater.

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som våran scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?
Hade rutan haft 550x400 som animationerna så hade den hamnat på fel plats. Pop-upen vill vi ska hamna i mitten av scenen. Därför måste dess scen ha samma storlek som “huvudscenen” för att kunna hamna i mitten av den.

Inga kommentarer: